Het is niet alles groen wat er blinkt…

Het is niet alles groen wat er blinkt…

LA DOLCE VITA IN BOLOGNA

Afgelopen weekend had ik het genoegen om de jaarlijkse Cosmoprof in Bologna te mogen bezoeken. Naast de beurs met alle nieuws op het gebied van cosmetica en kapperstechnieken is het ook altijd een genoegen weer even kennis te maken met de geneugten van de Italiaanse keuken. In mijn belevenis is dit toch één van de beste keukens van de wereld.

 

Maar wat maakt de Italiaanse keuken nou eigenlijk zo goed? De pizza’s en pasta’s hebben de wereld verovert maar nooit smaakt een pizza of een ravioli zo lekker als in Italië. Ik zat daar over na te denken toen de ober een bordje antipasti bracht. Gewoon heel simpel; een paar plakjes worst, ham, salami en wat olijven. In Nederland zou ik mijn neus hiervoor ophalen maar dit was weer heerlijk.

 

O'right stand Bologna 

 

Het geheim achter de Italiaanse keuken is dat deze de ingrediënten eenvoudig, zonder poespas en allerhande toevoegingen serveert. Gewoon in zijn pure vorm, eerlijk en dan zo vers mogelijk.

 

En dat brengt mij dan weer op mijn ervaring tijdens het beursbezoek de volgende dag. Allerhande fabrikanten buitelen over elkaar heen met claims zoals  Green lifestyle, Raw, No SLS, Natural Ingredients. Ik zag zelfs een fabrikant met de claim “0% harmfull ingredients”.

 

Cosmoprof Bologna 1 Cosmoprof Bologna 2 Cosmoprof Bologna 3

 

Toen ik dat allemaal zag, kwam bij mij de vergelijking meteen weer op tussen het plakje ham dat ik gisteravond had gegeten en plakjes “ham” bij ons in de supermarkten. Dit moet voor de gemiddelde klant een drama zijn om te onderscheiden wat nu “goed” en wat “slecht” is.

 

Ik ben van mening dat je door harder te roepen dat je groener of nog ecologischer bent dan je concurrent, je de consument juist van je vervreemd. Juist door eerlijk, transparant en duidelijk te zijn,  krijg je tegenwoordig nog consumenten vertrouwen. 100% natuurlijke producten in cosmetica bestaan bijna niet, omdat houdbaarheid of toepassing meestal een belemmering is. De vraag is dus niet of iets natuurlijk of niet is maar meer wat zit er in en hoe milieu- en mens vriendelijk is het.

 

O'right stand Bologna trees 

 

Dat is één van de redenen waarom wij bij O’right werken met het vermelden van het % natuurlijke ingrediënten op onze verpakkingen zodat de consument kan beslissen of dit voldoet of niet. Iedereen die dit niet doet heeft eigenlijk iets te verbergen en probeert dit te maskeren met kreten zoals: “0% schadelijke ingrediënten; Wij werken met 100% natuurlijke ingrediënten; SLS-vrij (wil zeggen dat er dus wel sulfaat in zit); Groene formule;  etc. En neem van mij aan, er wordt een hoop onzin verteld.

 

Ik ga niet zeggen dat iedereen met O’right zou moeten werken, maar als de volgende keer iemand je weer benadert met een “groen” verhaal, probeer kritisch te kijken en te denken zoals je klant dat ook doet. En wellicht denk je dan nog eens aan een lekker, puur, eerlijk, natuurlijk en simpel Italiaans gerecht op een mooie zwoele zomeravond ergens in Toscane. Want genieten doe je alleen van pure en eerlijke producten.